After 4 wonderful collaborations at Münchner Kammerspiele we will take this production to Berlin!
2019 Swiss Theatre Award!
2019 I was awarded the Swiss Theatre Award by the Federal Office of Culture (BAK).
This is my short speech that I held at the award ceremony in Monthey / Valais:
"To receive such an award is really wonderful - thank you, dear jury, to have thought of me. And thanks to the Federal Office of Culture and therefore to Switzerland for affording the support and recognition of its artists. When being asked why I like to make theater, my usual answer is that it's impossible to make theatre all by yourself. Therefore I'm first and foremost grateful for the many inspiring and productive encounters and collaborations in my theater life: with Christa Wenger, who founded our blendwerk GmbH with me, with the many colleagues in all sorts of constellations here and elsewhere, with the theaters, with curators, and also with all the assistants, technicians and craftsmen in theaters and in independent projects. However, to survive economically as an artist requires more than good partners and a bit of luck – it needs very specific support that is not given equally to all of us here in Switzerland. The state needs to balance that out more seriously so that we finally will see our entire and diverse society being represented in theatre - Not everybody is being supported by their parents for health insurance and child care for years like I was in order to be able to make your art in peace. Many thanks to my parents for their generosity and presence. And thank you to my dearest Lara Körte - Thank you for your stimulating confidence and your incorruptible aspiration - You are not only a wonderful actress and language interpreter but above all a strong and great partner in many joint projects in the theater and in life. And last but not least a special thank you to our son Jim: Thank you for your great patience, when I have to be away again and again because of my job. And thank you for always reminding me of what's really important in life besides the whole theatre. Thank you everybody.”
“So einen Preis zu bekommen ist etwas Wunderbares – vielen Dank, liebe Jury, dabei auch an mich gedacht zu haben. Und danke an das BAK und damit an die Schweiz dass sie sich die Unterstützung und Anerkennung ihrer Künstlerinnen und Künstlern etwas kosten lässt.
Auf die Frage, warum ich gerne Theater mache, fällt mir vor allem ein, dass man Theater nicht alleine machen kann.
So bin ich in erster Linie dankbar für die vielen inspierierenden und produktiven Begegnungen und Kollaborationen in meinem Theaterleben: Mit Christa Wenger, die mit mir damals unsere blendwerk GmbH gegründet hat, mit den vielen Kolleginnen und Kollegen in allen möglichen Konstellationen hier und anderswo, mit den Theatern, mit Kuratorinnen, und auch mit all den Assistierenden, Technikerinnen und Handwerkern in Theatern und in freien Projekten.
Um als Theaterschaffende ökonomisch die Nerven zu behalten, braucht es aber mehr als gute Partner und etwas Glück - sondern ganz konkrete Unterstützung, die auch bei uns in der Schweiz nicht allen gleich zuteil wird. Es braucht hier einen stärkeren staatlichen Ausgleich, damit wir im Theater endlich unsere gesamte Gesellschaft repräsentiert sehen - Nicht allen wird wie mir von den Eltern jahrelang die Krankenkasse bezahlt und die Kinder mitbetreut, damit man in Ruhe Kunst machen kann. Grossen Dank also an meine Eltern für Ihre Grosszügikeit und Präsenz. Und danke an meine Liebste Lara Körte – Danke für Dein anregendes Vertrauen und Deinen unkorrumpierbaren Anspruch – Du bist nicht nur eine wunderbare Schauspielerin und Sprachinterpretin sondern vor allem eine starke und tolle Partnerin in vielen gemeinsamen Projekten im Theater und im Leben.
Und schliesslich ein ganz besonderes Dankeschön an unseren Sohn Jim: Danke für Deine grosse Geduld, wenn ich wegen meinem Beruf immer wieder weg sein muss. Und danke, dass Du mich immer wieder daran erinnerst, was neben dem ganzen Theater im Leben wirklich wichtig ist. Danke Euch allen. “
6 different productions still performing this fall/winter!
Finally updated my Upcoming Events section on https://www.blendwerk.ch/at-this-time/ - there's 6 different shows touring in the upcoming months. NACHLASS, Gesellschaftsmodell Grossbaustelle, Situation Rooms, Sweatshop, What They Want to Hear and NO SEX in Munich, Basel, Düsseldorf, Paris, Sardegna and Madrid.
Three nominations for "Stage Design of the Year" in Theater Heute's yearbook.
Happy to announce that three different of my recent projects were nominated for “Stage Design of the Year” in the 2018 critcs survey for Theater Heute magazine’s yearbook. All three productions (NO SEX, Gesellschaftsmodell Grossbaustelle and Sweatshop) are still performing in Düsseldorf, Munich and Basel.
Grand Prix of BITEF 2018 for NACHLASS
Back from guest performances with NACHLASS - Rooms Without People in Belgrade we’re happy to announce that it won the Grand Prix of BITEF festival as well as the special prize for direction awarded by the newspaper Politika.
Sweatshop / Deadly Fashion - Dress rehearsals
Sweatshop / Deadly Fashion - my latest collaboration with Sebastian Nübling, junges theater basel, Uwe Heinrich, Pascale Martin, Lars Wittershagen, Andreas Karlaganis and a whole bunch of great performers / actors @Schauspielhaus Zürich is entering two weeks of exciting dress rehearsals on stage - with a mirrored arc, a classic catwalk and a series of film sets shaking up the old Pfauen theatre.
Latest Karaoke Bar in Shibuya
This is my favourite Karaoke Bar in Shibuya, Tokyo. Soon the FUTURE will be visiting this place - more about it here: https://www.muenchner-kammerspiele.de/inszenierung/no-sex-to
NO SEX
This week we started rehearsals for Toshiki Okada's new piece "NO SEX" at Münchner Kammerspiele. Great team and cast and an enthusiastic dog in the subterrean rehearsal stage / Karaoke bar...
A portrait in January 18's edition of "Theater der Zeit"
https://static1.squarespace.com/static/58504d882e69cfa05e457b58/t/5a4d323e085229be3081ae82/1515008588697/Raumbildner+der+vierten+Dimension.pdf
WELTZUSTAND DAVOS - Set and fresh snow ready for the opening on Friday!
2 days left until the opening of Staat 4 / WELTZUSTAND DAVOS by Rimini Protokoll @ Schauspielhaus Zürich.
STAAT IV - Weltzustand Davos // Test Runs In Zurich // January 4/8/10
Wer ist in der Nähe von Zürich und will das neue Rimini Protokoll Stück vor der Premiere testen?
Wir proben für das Schauspielhaus Zürich im Schiffbau unser neues Stück „Weltzustand Davos (Staat 4)“.
Mehr zum Stück steht hier: http://schauspielhaus.ch/…/pl…/955-Weltzustand-Davos-Staat-4
Jetzt brauchen wir Testzuschauer!
Das Publikum spielt darin nämlich eine ziemlich zentrale Rolle. Wir versetzen die Zuschauer virtuell sozusagen nach Davos und jeder bekommt eine von 182 Rollen als CEO für einen multinationalen Konzern, wie sie beim Weltwirtschaftsforum auftreten. Sehr viel muss man in der Rolle nicht tun, aber da die Zuschauerinteraktionen den Raum so stark verändern, wollen wir das vor der Premiere mit Testzuschauern ausprobieren, um die Fehler des Systems noch rechtzeitig ausmerzen zu können.
Die nächsten Testläufe sind:
- 4. Januar um 20h
- 8. Januar, 20:30h
- 10. Januar, 20h
Dauern wirds maximal 2 Stunden. Spass machen wirds bestimmt auch. Am 4. und 8. ists gratis. Die öffentliche GP am 10ten kostet 50% des späteren Ticketpreises.
Bitte meldet euch rechtzeitig an! Am besten über eine Email an theaterkasse@schauspielhaus.ch. Schreibt dazu, wieviele ihr seid und dass ich dich eingeladen hab.
Gerne weitersagen!
"Die Sonne verlässt jetzt die Wohnung" Premiere am 5. November
Am 5. November haben wir eine kleine, feine Premiere im Theater Winkelwiese Zürich:
DIE SONNE VERLÄSST JETZT DIE WOHNUNG
Ein Hör-Schau-Raum für Märchengrotesken aus »Endland« von Tim Etchells
Märchengrotesken aus »Endland« des britischen Autors und Künstlers Tim Etchells bilden die Grundlage für den Hör-Schau-Raum. Sie erzählen von einer Gegenwart, die nur im Zustand ihrer Unschärfe fassbar ist, und von Figuren, die sich um ihre Fallhöhe nicht mehr kümmern. Die Performerin Lara Körte wird zur Existenz im Transitmodus. Ihre Stimme ist Teil einer Partitur, die mit der Komposition für Lautsprecher von Martin Schütz und den durch Licht strukturierten Raum von Dominic Huber ein Bezugssystem von Sprache, Körper, Musik und Raum bildet.
»Schwierig, auch nur die Struktur zu erfassen, schwierig das Ganze zu begreifen. Gerade wenn das Elend am dicksten war, löste es sich völlig grundlos wieder auf.«
Regie/Konzept: Hedwig Huber Performance: Lara Körte Komposition: Martin Schütz Szenografie: Dominic Huber Dramaturgie: Ann-Marie Arioli Mentoring Bewegungssprache: Émilia Giudicelli Hospitanz: Carla Jose Alagna Ton: Jay Schütz Produktionsleitung: Lukas Piccolin Aufführungsrechte: Rowohlt Theater Verlag, Reinbek b. Hamburg & Diaphanes Verlag, Zürich, Berlin (Übersetzung: Astrid Sommer). Produktion: Verein Vorhoftreppe Zürich Koproduktion: Theater Winkelwiese Zürich, Theater Chur Gefördert durch: Stadt Zürich Kultur, Fachstelle Kultur Kanton Zürich, Ernst Göhner Stiftung, SIS - Schweizer Interpretenstiftung
Theater Winkelwiese Zürich
So 5. (Premiere) / Do 9. / Fr 10. / Sa 11. / Mi 15. / Do 16. / Fr 17. / Sa 18. November 2017, jeweils 20 Uhr
Karten +41 (0) 44 261 21 79 /
www.winkelwiese.ch
Theater Chur
Do 15. / Fr. 16. März 2018, 20 Uhr
+ 41 (0) 81 252 66 44 / kasse@theaterchur.ch
www.theaterchur.ch
Kunsthaus Pasquart, Biel, Salle Poma:
Fr 15. / Sa 16. Juni 2018, 20 Uhr
www.pasquart.ch
Stranger Things goes Joyland
Watching S02 of Stranger Things brought up fine memories of our Cabin In The Woods at Chorgasse / Theater Neumarkt for JOYLAND in 2014...
NACHLASS - The Book
I finally got my hands on the beautiful book that Théâtre de Vidy-Lausanne produced on NACHLASS. Check out the Events section about the upcoming touring schedule.
"Schöner Arbeiten" Workshop @ Ruhrtriennale Campus College
Teaching a Workshop in Bochum with 16 students from different art and theatre schools and with Mikko Gaestel - part of the Ruhrtriennale Campus College. Exploring work realities between Gußstahl (cast iron) and call center.
13th of July, Martin Gropius Bau, Berlin: Of pyramids and passwords. Remainders in art // Artist Talk
Artist Talk with Stefan Kaegi, Dominic Huber, Thomas Macho and Thomas Oberender
What remains of a human life? How can memory be staged? On the occasion of Rimini Protokoll’s immersive installation “Nachlass – Pièces sans personnes”, cultural scientist Thomas Macho, scenographer Dominic Huber, director Stefan Kaegi and the artistic director of the Berliner Festspiele, Thomas Oberender, discuss artistic strategies between generations.
Thu 13 Jul 2017, 19:00 - 20:30
Then we take Berlin... NACHLASS @ Martin Gropius Bau
As part of the Immersion Program of Berliner Festspiele NACHLASS is coming to the Martin Gropius Bau in Berlin from July 1. Don't miss it - after this the production is on its way to France, Spain, Italy, Lithuania and Russia!
Gesellschaftsmodell Grossbaustelle upcoming 12th of May!
Looks like we're opening earlier than Berlin's new airport.
https://www.dhaus.de/programm/a-z/gesellschaftsmodell-grossbaustelle-staat-2/
NŌ THEATER @Münchner Kammerspiele
The set is ready - looking forward to a very special theatre experience with Toshiki Okada's new play. Go to https://www.muenchner-kammerspiele.de/inszenierung/no-theater for more!
NACHLASS in Amsterdam - Watch this beautiful video feature!
http://stadsschouwburgamsterdam.nl/voorstellingen/11847-nachlass-pieces-sans-personnes